In mijn blog Zo maak je van een crisis direct positieve kracht vertelde ik al over de hack die ik had op Facebook. Ik vond het al erg, maar wat als een kleine crisis voelde werd uiteindelijk een mega crisis! Mijn Facebook account was dus gehackt, er was er iets heel smerigs op mijn tijdlijn gepost en daardoor was mijn account geblokkeerd. Dit gebeurde op de donderdag en 24 uur later wilde ik met mijn gezin net aan de vrijdagmiddagborrel beginnen. Terwijl de chipjes al op tafel stonden, kreeg ik een sms’je van de creditcard maatschappij:

ALERT

Herkent u deze aankoop?

25/02/2022

Kaart xxxx9999

EUR 750,00

Antwoord:

1 (Ja) of 9 (Nee)

Groot alarm

Lang verhaal kort: de hackers deden een poging om in totaal 20.000 euro van mijn creditcard af te schrijven. Hoe jij zou reageren? Bij mij ging direct een groot alarm af. Zonder na te denken wist ik wel wat ik moest gaan doen:

1) Bank bellen

2) Facebook bellen

De bank was zo gebeld en op de fraude-afdeling zijn ze echt heel erg goed. Ik werd gerustgesteld, de kaart was al geblokkeerd. Fijn dat ik de dag ervoor al gebeld had met de aankondiging. De nieuwe kaart werd aangemaakt en zou halverwege deze week worden verstuurd. Fijn! Next.

Facebook aan de telefoon

Stap 2 was dus Facebook bellen. Wacht even. Facebook bellen? Onmogelijk. Ik heb me helemaal suf-gegoogeld maar ik kon geen enkel telefoonnummer vinden van Facebook. Oké, ik ben niet voor één gat te vangen, dus doorzoeken naar een emailadres. Ook niet te vinden.

Er brak geen paniek uit, maar ik wist even niet meer wat te doen. Want Facebook is … onbereikbaar. Daarnaast kon ik nog steeds niet in mijn Facebook-account, want de hackers blokkeerden mijn pogingen om opnieuw toegang te krijgen. Ik maak een lang verhaal kort en ik weet nu wat ik moet doen mocht dit ooit nog opnieuw gebeuren.

Uiteindelijk kreeg ik weer zeer beperkt toegang tot mijn account en kon ik verder klikken. En een formulier invullen. Gevolg: afgelopen maandag belde Facebook mij en ze zijn echt top!

Een speciale afdeling van Facebook

Dit soort hacks zijn aan de orde van de dag. Bij Facebook hebben ze hiervoor een speciale afdeling met professionals die weten hoe jij je voelt na zoiets. Ze stellen je gerust op zo’n mooie manier! Ze weten ook precies wat er moet gebeuren en gaan voor je aan de slag. Op grondige wijze wordt alles gecheckt door hen: al je Facebook pages en groepen, je Instagram account(s), je Whatsapp. En zodra die afdeling denkt dat alles veilig is, krijg je weer toegang.

Check: tweestapsverificatie

En weet je wat mij het meest dwarszat? Ik dacht dat ik het een soort van zelf veroorzaakt had door mijn account te weinig te hebben beveiligd. Ik dacht dat ik de tweestapsverificatie aan had staan, maar ik twijfelde hevig. Ik vroeg aan de Facebook-hulplijn of hij dat kon zien. Yes you did. Was ik toch opgelucht. But you need to do more.

Dit kan jou ook gebeuren

Adverteer je op Facebook dan kan dit jou ook gebeuren. Als je dit ooit overkomt, bel mij, ik help je verder. Zorg in ieder geval dat je onderstaande stappen allemaal hebt geregeld/hebt uitgevoerd:

1) 2 staps-verificatie op je Facebook account

2) 2 staps-verificatie op je Ad account

3) 2 staps-verificatie op je creditcard

Het is drukker dan anders

Ik had alleen die 2 stapsbeveiliging op mijn Facebook account en dat was dus niet genoeg. Voer bovenstaande stappen zo snel als je kan uit. De hackers die mijn account kraakten kwamen waarschijnlijk uit Thailand. Tussen de regels door begreep ik van de Facebook-man dat ze het erg druk hadden, drukker dan anders.

Afgelopen week werd op NPO-radio ook gewaarschuwd voor hackers. Het is belangrijk dat we ons goed beschermen. Als jouw omzet afhankelijk is van de diverse tactieken die er bestaan in online marketing, beveilig jezelf goed. Stel overal waar je kan die 2 staps-verificatie in. Bijvoorbeeld op je Google-mailboxen. Kijk of je je website extra kan beveiligen.

Ik heb hierover verteld in de wekelijkse gratis masterclass #FreeFriday. Ik leg hier niet alleen uit wat er gebeurde, maar ook hoe je dit soort verhalen gebruikt in je online marketing. Zie hieronder de video: