Wat vind jij van advertenties? Ik vind de meeste advertenties niet echt aantrekkelijk. Soms valt er eentje op en dan klik ik. Maar meestal niet. En af en toe heb ik een complete ‘nee joh, hoe dan?’ Ik moet die ergernis even met je delen. Er zit namelijk een belangrijke ‘les’ in voor ons ondernemers. Zo maak je van een potentiële ergernis iets super leuks.

Toen ik voor de tig-ste keer onderstaande reclame zag, was het klaar. Ik heb er ook meteen post van gemaakt. Niet om de adverteerder te bashen – ik heb het logo weggehaald.

schoenen screenshot

Wat was er aan de hand?

De afgelopen dagen kreeg ik steeds weer die advertentie voor drie paar gympen. Ja, die gympen had ik bekeken. En jahaaaa die had ik dus ook al gekocht. Yep, alledrie. Voor het hele gezin dus hè (niet denken dat ik gympen fetisj heb).

Retargeting

Je herkent het vast. Je koopt iets. En vervolgens krijg je er nog dagen advertenties van. Terwijl je het al hebt gekocht. Die retargeting is niet goed gegaan. Retargeting is bezoekers van een website opnieuw een advertentie aanbieden.

Kijk, met retargeting is op zich niks mis. Maar het moet wel goed gedaan worden. Hoe had dat wel gekund? Misschien met een idee voor een ander product in het kader van ‘maak je outfit compleet’. Of: ‘Maak je outfit compleet, beste klant, met deze kortingscode…’ Kijk, dan ga je van ergernis minstens naar neutraal of zelfs naar leuk!

De verborgen les voor ondernemers

Er zit nog een les in. Die zit wat meer verstopt. Maar eerst heb ik een vraag aan je: Vertrouw jij marketeers? Afgelopen weken heb ik deze vraag aan verschillende groepen gesteld. Vermoedelijk geef jij hetzelfde antwoord als iedereen die ik sprak: “Nee!” Marketeers worden massaal gewantrouwd. Dat komt door dit soort praktijken: ergernis opwekkende marketing-methodes.

Voorbeelden van ergerlijke methodes:

– pop-ups terwijl je lekker aan het lezen bent

– whitepapers zonder echte waarde

– webinars waarin het bedrijf vooral gepromoot wordt

– advertenties in het algemeen

Desastreus gevolg

Zomaar wat voorbeelden, de lijst is veel langer. Maar belangrijker is: wat zijn de gevolgen? Het grootste en meest desastreuse gevolg: de bezoeker van je website vertrouwt je niet. Yes, je leest het goed, die bezoeker van je website, van je socials, vertrouwt je op het eerste oog niet. Dat betekent dat je in je marketing niet alleen moet anticiperen op wat je potentiële klant wil.

Van wantrouwen naar vertrouwen

Je moet (MOET) je hele marketing opbouwen rondom vertrouwen. Vanaf het eerste bezoek aan je social media kanalen, je website, je funnels… moet alles erop gericht zijn om van wantrouwen naar vertrouwen te gaan.

En dan nog iets. Het ligt niet aan jou. Want ik kan me voorstellen dat je denkt: ‘Wat een slecht advies zeg, ik ben hartstikke betrouwbaar.’ Dat jij betrouwbaar bent, telt niet in de ogen van je websitebezoeker. Dat vertrouwen moet je verdienen. Hoe je dat doet? Door de inzet van marketingtactieken die 100% gebaseerd zijn op respect.

Zo win je vertrouwen van je potentiële klant

Jaren geleden viel bij mij het kwartje. Ik had toen echt een prachtige website. Hadden we heel hard aan gewerkt; de vormgever, de bouwer en ik. En toen we eenmaal klaar waren – duurt altijd langer dan gepland en gewenst – toen was ik blij! Vol verwachting werkte ik door voor bestaande klanten. Ik had wel al gezegd: “Ik ga het druk krijgen hoor!” Want de nieuwe website zou nieuwe klanten gaan opleveren.

Totdat ik na een tijdje bedacht… waar blijven ze dan, die nieuwe klanten?

Het ging toch altijd vanzelf?

Ik was tot op dat moment namelijk helemaal niet bezig met nieuwe klanten krijgen. Dat ging altijd vanzelf. Ik ging er vanuit dat die nieuwe website veel meer nieuwe klanten zou opleveren. Dat dat ook wel een soort van ‘vanzelf’ zou gaan. Niet dus. Reden: 100% negeren van de ‘vertrouwensband’ tussen mij en mijn potentiële klanten.

Framework

Dat was ook het moment dat ik begon te ‘studeren’. Want hoe dan wel? Met wat vallen en opstaan heeft die hele exercitie geleidt onze huidige website en alles wat we doen aan marketing. En heb ik alles opgeschreven en – om het goed te kunnen begrijpen én toepassen – in een model gezet. Dat model noemen we een framework en hierin staat stap-voor-stap uitgelegd hoe die marketing brug van vertrouwen te bouwen. En in welke volgorde (er is een volgorde). Met alleen de juiste middelen (niet alles werkt in iedere markt).

Twee mogelijkheden

Nou kan het zijn dat je denkt: ‘Absoluut. Dit framework ken ik, pas ik toe en ik zie de leads en klanten toenemen. Supertof, goed bezig! Maar het kan ook zijn dat je denkt: ‘Framework? Zegt me niks. Ik wil wel dat er meer klanten uit mijn online marketing komen. Dus, ehhh… kom maar op, waar kan ik meer info vinden?’

In het boek Funnelmarketing wordt het hele framework uitgelegd. Het boek is gratis. Download ‘m hier: https://bitly.com/krijgklanten.

come in we are awesome